Lad os nu få stoppet de irriterende “del for at vinde” konkurrencer
Du er i tvivl om hvad du må og ikke må, med din Facebook konkurrence anno 2024?
Må jeg få folk til at dele mit konkurrenceopslag? Eller ”like” et billede, for at vinde? Hvad med en konkurrence der slutter når siden har 5.000 likes?
Spørgsmålene er mange, så for at gøre din dag lettere, har vi lavet en hurtig guide til hvad du må og ikke må, når du skal lave en konkurrence på Facebook.
Hvis du virkelig vil nørde detaljerne, vil jeg anbefale at du læser reglerne direkte hos Facebook.
Se også, Vores Liste med de top 30 Bedste Danske Bloggere
Hvad må du med en Facebook konkurrence
Det må du kræve, for at folk kan deltage i din konkurrence:
- ”Synes godt om” et opslag på din side
- Kommentere et opslag på din side
- Lave opslag på din side
- Sende en besked til din side
Hvad må du ikke med Facebook konkurrencer
Dette må du IKKE kræve, for en deltagelse i din konkurrence:
- Dele dine opslag,
- Dele din side
- ”Synes godt om” din side
- ”Tagge” sig selv eller venner i et opslag
- Udlove ekstra præmier, når din side opnår et vist antal følgere
Du skal desuden huske, at sørge for følgende
- En tilkendegivelse af, at konkurrencen på ingen måde er sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Facebook.
- At dit konkurrenceopslag, skal overholde gældende love og regulativer. Det vil sige at du i Danmark skal følge markedsføringsloven, når du poster en konkurrence på Facebook.
Hvad hvis jeg betaler Facebook for markedsføring
Facebook tager ikke højde for betalt promovering, regler er regler. Det er ikke tilladt at kræve en deling for deltagelse eller at kræve at deltagere ”synes godt om” eller deler din side – det er i strid med Facebooks regler, også selvom du betaler for annoncering af din konkurrence.
Har du bug for mere trafik? Check linkbuilding guiden, der sikre dig organisk trafik!
Hvad siger den danske lovgivning omkring konkurrencer på Facebook
Forbrugerombudsmanden har tolket på den danske markedsføringslov, omkring virksomheders brug af de sociale medier til markedsføring.
”Hvis en erhvervsdrivende præmierer en bruger eller skaber et særligt incitament […] for brugeren til at dele eller sprede […] kommercielle meddelelser, vil forbrugerombudsmændene anse meddelelserne for at komme fra den erhvervsdrivende, og brugerens venner skal derfor have mulighed for at frabede sig disse” – Forbrugerombudsmandens standpunkt om markedsføring via sociale medier (Se under Sociale Medier).
Det er altså, jævnfør Forbrugerombudsmanden, ikke tilladt at kræve en deling da det belønnes med en konkurrence deltagelse, medmindre det er muligt at frabede sig henvendelser fra virksomheden fremover.
På Facebook er det muligt at frabede sig, henvendelser fra virksomheder, så min lægmands vurdering af dette, er at det ikke er i strid med markedsføringsloven, hvis du kræver en deling.
Vær dog opmærksom på, at det er en relativ ny funktion som Facebook har indført og at for eksempel Forbrugerombudsmanden endnu ikke har taget stilling til om de synes dette er nok. Konsulter med en der har læst jura hvis du er i tvivl og vær samtidig opmærksom på at mange af de andre sociale medier endnu ikke har samme mulighed, så et krav om deling der er sandsynligvis i strid med markedsføringsloven, jævnfør Forbrugerombudsmandens tolkning.
Læs også vores komplette guide til det rigtige CRM værktøj.
Konsekvenserne hvis du bryder reglerne
Den vigtigste konsekvens du skal holde for øje, er ikke straffen fra Facebook eller Forbrugerombudsmanden, men irritationen af dine følgere. Der er mange konkurrencer på Facebook, og vi ser dem overalt, derfor bliver mængden en irritation, især når følger er tvunget til at dele konkurrencen.
Når det er sagt, så er der eksempler på sider der er blevet lukket efter brud på reglerne, og helt basalt kan krav om, ”spam af vennerne” føre til bødestraf jævnfør Forbrugerombudsmanden.
For dig der bryder reglerne er der dog gode nyheder, i det at hverken Forbrugerombudsmanden eller de store social medier særlig ofte slår ned på overtrædelserne.
Tør du derfor leve med risikoen for at din sociale profil lukkes og i håbet om at Forbrugerombudsmanden ikke en dag ser sig sur på lige netop dig, så ignorer du blot reglerne.
Hej.
Spændende læsning. Dog ikke alt der helt passer.
Ordet “Ulovligt” bliver brugt. Facebooks egne regler er ikke lovgivning, og derfor antager jeg at du snakker om den danske lovgivning.
I den forbindelse har jeg tidligere anmeldt en konkurrence for at overtræde markedsføringsloven.
Jeg fik et svar fra Forbrugerombudsmanden der ikke anser Facebook opslag som “Elektronisk post” Derudover har Forbrugerombudsmanden ikke noget imod at du kræver deling, da dine venner kan frabede sig at se yderligere opslag fra dig.
Hvis du har lyst til at se denne afgørelse, kan jeg godt sende den til dig :)
Hej Mark,
Tak for din kommentar.
Helt enige, og som jeg skriver i indlægget
”Det er altså, jævnfør Forbrugerombudsmanden, ikke tilladt at kræve en deling da det belønnes med en konkurrence deltagelse, medmindre det er muligt at frabede sig henvendelser fra virksomheden fremover.
På Facebook er det muligt at frabede sig, henvendelser fra virksomheder, så min lægmands vurdering af dette, er at det ikke er i strid med markedsføringsloven, hvis du kræver en deling.”
Så nej ikke ulovligt, det værende sagt vil jeg meget gerne se afgørelsen fra forbrugerombudsmanden, det er altid interessant at se hvad han siger, vil du sende den til [email protected].
Mvh
Torben Lønne
Hej Torben.
Jeg beklager at jeg aldrig vendte tilbage.
Jeg har skrevet et indlæg omkring afgørelsen fra Forbrugerombudsmanden med eksempler, som også indeholder info om Facebooks retningslinjer og gode råd til hvordan man optimerer sine konkurrencer.
Jeg vil blive glad for input, hvis du har nogle kommentarer. Du er velkommen til at skrive direkte på opslaget.
Hvis det er en længere kommentar som du har uddybet i et andet indlæg, kan jeg muligvis kvittere med et link, ligesom du også er meget velkommen til at linke til mit indlæg/min side hvis du finder det relevant i en sammenhæng.
Linket til indlægget er her:
https://www.konkurrencer-nonstop.dk/facebooks-konkurrenceregler/
Hej! Så vidt jeg ved er det fuldt lovligt ( og indenfor FBs retningslinjer) at bede folk om at like siden der har konkurrencen – hvad bygger du det “forbud” på?
Hej Marie-Louise.
Tak for dit spørgsmål. Svaret kan du finde lige her: https://developers.facebook.com/blog/post/2014/08/07/Graph-API-v2.1/
“You must not incentivize people to use social plugins or to like a Page. This includes offering rewards, or gating apps or app content based on whether or not a person has liked a Page”
Den tror jeg, du læser forkert. Det citat, du henviser til, gælder handlinger i tredjeparts apps – som jeg læser indlægget.
Hejsa.
Er der nogle regler omkring deltagernes alder, alt efter hvad en konkurrence indeholder?
Eksempel:
“En frivillig forening laver 6 arrangementer om året, hvor børn fra 3.til 8. klasse kan komme til en hal hvor der er diskotek, legeland (hoppeborge osv.) samt boder, hvor der kan købes diverse drikke, slik osv. Lovgivningen vedr. fødevarer er overholdt. På Facebook laver foreningen et opslag hvor man ved at “synes godt om” siden, kan vinde 3xgratis indgang plus 3×50 kr. til de ovennævnte boder”
Det er ikke en kæmpe præmie, men målgruppen er tydeligvis børn fra 3. til 8. klasse og jeg tænker om ikke der er en nedre aldersgrænse for til hvem en konkurrence henvender sig til? En del af præmien er ret beset penge (3×50 kr) Hvad er reglerne omkring det, hvis der er nogle regler?
Jeg synes som udgangspunkt godt om foreningens tilbud, tiltag inkl. denne konkurrence, så jeg vil egentlig bare gerne vejlede foreningen i forhold til Facebookkonkurrencen, så de overholder alle regler.
Hej Martin,
Der er ikke noget i Facebooks retningeslinjer omkring dette, udover at brugere på Facebook skal være 13 år(Dette er dog nemt omgået for mange unge). Men, det er vigtigt at holde sig for øje at kravene til markedsføring over for personer under 18 år er skærpet, sammenlignet med markedsføring over for voksne. Læs her: http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Vejledning/Vejledning-til-markedsfoeringsloven/Boern-og-unge
Hej – tak for et fint overblik over reglerne :)
Jeg er helt med på, at man ikke må opfordre folk til at ‘tagge’ andre, men men må vel gerne skrive noget i retning af: “Skriv hvem du gerne vil dele præmien med” eller “Fortæl os, hvem der fortjener præmien.” Ikke?
Så beder man ikke om, at nogen skal ‘tagge’ nogen, det er helt op til deltageren selv.
Hej Katja,
Ja det må du godt og har du noget de kan dele, vil jeg altid opfordre dig til at gøre det. Det virker rigtig godt og skaber god engagement i dit kommentarspor.
Mvh
Torben Lønne
Hej Torben
Er det også “ulovligt” at bede folk om at tagge/tilføje en ven til en LUKKET gruppe for at deltage i konkurrencen?
Hej Natasha,
Vi nærmer os grænsen, for hvad der ikke er lovligt. Hvad ombudsmanden præcist ville sige i den konkrete sag, er jeg ikke sikker på, men ved denne type konkurrence er det ikke muligt at frabede sig kommunikation fra virksomheden fremover, og jeg vil derfor vurdere det som spam/uønsket elektronisk kommunikation.
Et andet spørgsmål, hvad ville du selv sige til at blive tilføjet til en gruppe som du ikke har interesse i? Hvis en virksomhed ”gjorde” det ved mig, eller fik en af mine venner til det, ville min tanke om virksomheden ikke være positiv.
Spørgsmål : så man må gerne skrive at de skal like ens side for at deltage?
Hej :-)
Hvordan finder man så en vinder af en giveaway? Må man godt bare lukke øjnene og scrolle ned, og så udvælge en vinder på denne måde?
Hej Maria,
du kan vel bare smide alle deltagere i et excel ark, sætte nummer foran dem og lave en =rand() formel inden for de numre du har, og så finde vinderen derfra.
Ellers findes der sikkert programmer til udtræk på Google (som jeg dog ikke har kendskab til)
Hej Torben.
Må jeg bede folknom at donere til fx. Kræftensbekæmbelse for at deltage i en konkurrence på facebook?
Evt ved at bede dem uploade et screenshot af deres mobilepay overførsel?
Før du gør det, bør du høre Kræftens Bekæmpelse om de er med på, at du bruger deres navn i konkurrencen. Ellers kan jeg ikke se hvad der skulle være ved det, jeg kan dog ikke give juridisk vejledning, så du må selv konsultere en advokat, hvis du vil være helt sikker.
Held og lykke, det er en fed kant til en konkurrence, og giver forhåbentlig noget godt igen.
Hvis man gerne vil holde sig inden for loven, men samtidig gerne have folk til at tagge sine venner, kan man så godt sige:
“Tag gerne 2 venner”
“Like gerne siden”
Hej Mikkel,
Ja, da de har mulighed for at frabede sig henvendelse fra din virksomhed i opslaget, går det ikke ind under spam. Når det er sagt, så er det så irriterende for alle dem der bliver tagget. Tænk over hvilke værdi du skaber, ved at ”påtvinge/pådutte” tagget, og hvilke ulemper der kan være. Personligt, tænker jeg negativt omkring de sider/virksomheder som gør dette.
Jeg kan ikke give juridisk vejledning, så du må selv konsultere en advokat, hvis du vil være helt sikker på ikke at overskride lovgivningen.
Hejsa – Tak for nemt og overskueligt indlæg. Ved du om man skal skriv en min. alder på, hvis konkurrencen indeholder alkohol?
Hej Maja,
I følge Facebook, skal du overholde lovgivningen i det land din markedsføring henvender sig til, så det er her du skal finde svaret.
Hvad hvis man i slutningen af konkurrence-opslaget skriver følgende:
For at være med i konkurrencen skal man enten like opslaget, kommentere eller tagge enven (eller dele opslaget) Deri kræver man jo ikke at deltagerne deler opslaget eller tagger en ven
Nej, og det vil I dette tilfælde være helt ok, men skaber det værdi for din forretning at få tagget en masse personer i et opslag? personligt, bliver jeg meget irriteret når jeg bliver tagget i konkurrencer el. fordi folk føler at de skal gøre det for at vinde.
Hej Torben
Hvordan er “reglerne” for at få folk til at signe up til ens mail?
Er der nogle regler for det. Og er de samme regler gældende for Instagram?
Hej Simone,
Det kommer meget an på hvordan du vil gøre det, men hvis du leder trafik over til din hjemmeside og opsamler email der, så er Facebook som sådan ikke længere indblandede, og det er derfor kun markedsføringsloven du skal forholde dig til.
Hvis du gør det via Facebook lead ads, og altså opsamler dem direkte I Facebook kan du skrive det I dine vilkår, og så er Facebook helt tilfredse.
Det vil klart være en af disse formater, du får bedst ROI på, da du bagefter kan markedsføre dig overfor deltagerne (givet at de har givet tydeligt lov til det).