Linkbuilding

Linkbuilding Outreach: Psykologien der får folk til at give dig et link

Linkbuilding Outreach: Psykologien der får folk til at give dig et link

SEO i 2017 handler i stor grad om teknisk SEO, godt indhold og Linkbuilding. Her får du min korte guide til hvordan vi har fået linkbuilding outreach til at fungere for os. Det er bygget op omkring psykologiske principper og godt håndværk.

Linkbuilding anno 2016

Dybest set er linkbygning meget enkel: alle er i princippet villige til at linke til din hjemmeside, artikel, eller infografik

Det er i hvert fald det du gerne vil høre, og det mange i industrien fortæller dig, realiteten er bare ikke helt sådan.

At skaffe et link til dit indhold, er desværre ikke altid så simpelt som at spørge og få. Jeg har gennem årene skrevet mange mails med diverse tilbud for at få et link retur, men i langt hovedparten af tilfældene var der intet svar.

Jeg kan godt forstå hvorfor der ikke kommer noget svar. Du er nemlig ikke den eneste der skriver og spørger efter et link. Personligt modtager jeg selv flere daglige henvendelser, fra folk der er ude efter links til deres sites.

Hvad er linkbuilding outreach?

Outreach er den enormt vigtige proces der kommer efter at du har lavet godt indhold.
Hvis du vil have besøgende og gode placeringer i Google, så skal der mere til end blot godt indhold. Du skal også have folk til at læse det og endnu vigtigere skal du have andre til at linke til dit indhold.

Processen med at skrive til det rette websites hedder Outreach. For vores vedkommende prioriterer vi oftest 20% af ressourcerne på at lave godt indhold og 80% af ressourcerne på at få markedsført indholdet til de rette folk.

Hvad er succesraten for linkbuilding outreach?

Alt er relativt, og hvis målet med kampagnen er at skaffe links, så er et link vel en sucess.

Hertil er der undersøgelser som viser, at det er klart bedst at få links der rent faktisk også giver dig referral trafik.

Du kan vel se sådan på det: Links, anno 2016, er ikke noget du får, det er noget du gør dig fortjent til. Og udbyttet af din outreach er fuldstændig afhængig af hvad du ligger i det.

Så hvor langt er du I din linkbuilding process?

Hvis ikke du er kommet til Outreach endnu, kan du starte med vores fulde guide til linkbuilding!

GRATIS TIP TIL DIG!
Der er en virkelig let måde til at få flere modtagere på din mailliste, undgå spam-filtre og få startet en gennemført god dialog med dine modtagere. Klik her og få tippet gratis!

Sidste år kørte jeg en kampange på divein.com med link outreach til en bred målgruppe.

Resultatet kan du se her:

Succes af linkbuilding

Linkbuilding outreach er ikke svært hvis det gøres rigtigt og det er langt fra umuligt at få de gode links, men du skal være klar til at bruge alle kneb i bogen: Jeg har i de seneste 6 måneder brugt mange af teorierne fra bogen ”Influence – The Psychology of Persuasion” af Dr. Robert Cialdini – der forklarer psykologien bag hvorfor vi mennesker siger ”ja”.

Vi bliver ikke alle overtalt på samme måde, eller med samme argumenter, men Dr. Robert Cialdini påviser at kunsten ”at overbevise folk” er en generel ting, der gøres på baggrund af 6 psykologiske principper, som du kan anvende i din outreach og din link bygning.

De 6 principper er:

  1. Reciprocation – Gengældelse
  2. Commitment and Consistency – Engagement og Sammenhæng
  3. Social Proof – Social overbevisning
  4. Liking – Venner, netværk og folk der kan lide dig
  5. Authority – Autoritet
  6. Scarcity – Knaphed eller begrænset tilgængelighed

1. Reciprocation: Linkbuilding gennem Gengældelse

En gammel kending, men ikke en uddøende dinosaur:

Jeg føler mig mere forpligtet til at give dig noget, hvis du har givet mig noget først.

Der er flere muligheder i denne og mere i den end blot at bytte et link. Tilbyd noget ekstra: En service, en fed rabat på et produkt, en stor tjeneste, en tastefejl du har fundet, et ”broken link” eller andre fejl på hjemmesiden, det hele kan bruges.

Outreach Email Template: Jeg var lige inde på [side X], her bemærkede jeg at du linker til en side der ikke længere eksisterer(se Screenshot)[vedhæft screenshot]. Måske kunne denne side: [din URL] være en god erstatning for dette link.

Tro nu ikke at træerne vokser ind i himlen, dette kaldes broken linkbuilding og er ikke en helt ny ide og der er en god chance for at de har set den før.

Basalt set er broken linkbuilding en effektiv og skalerbar link strategi, der fokusere på at hjælpe webmastere med at finde gamle links der ikke længere virker og erstatte dem med dit link, til samme type indhold.

Du finder brokellinks via brokenlinkchecker.

Pro tip: Take it to the next level. Som jeg kommer til i punk 4, så er relationer en kæmpe værdi for dig. Du skaber ikke relationer ved at give noget og bede om noget andet retur, det er ”bare” en byttehandel. Du skaber derimod relationer ved at ”give noget” som en gave eller tjeneste til din nye ”ven”. Dette nyfundne venskab kan senere udnyttes til at skabe links.

Du må dog ikke bare lade relationen ligge alt for længe, en follow up skal komme mens personen kan huske hvem du er.

Husk: En relation skal opbygges over tid, og kræver noget af dig. Din første follow up behøver ikke at kræve et link, men kan også bare være en venlig hilsen.

Derefter kunne et link-follow up være et tilbud om indhold, infografik, video post, eller hvad der passer til siden indhold.

Se denne Whiteboard Friday, hvor Rand Fishkin perfekt gennemgår hvordan han skaffer links på denne måde:

2. Commitment and Consistency: Linkbuilding gennem Engagement og Sammenhængen

Hvis et websted tidligere har henvist til dig, er de mere villige til at gøre det igen. Du (eller din hjemmeside) behøver ikke at ”bevise sig selv” igen, den er allerede blevet accepteret i klubben. Så, udnyt dette til at få et link direkte til din vigtigste side.

Du vil også hurtig opleve at svar- og succesraten er meget højere, end den var første gang du skulle have et link.

Med tools som ahref eller Majestic kan du finde de sider der linker til dig.

Brug Ahref til at finde linkbuilding mulighederGennemgå listen fra a-z og skriv til de relevante personer, der muligvis er villige til at give dig endnu et link.

Fordelen ved at få link nummer 2 fra et website er, at hvis de første gang linkede til fx din forside så kan du anden gang gå efter at få dem til at linke til en vigtigere underside du gerne vil have til at ranke højere.

Outreach Email Template: I [Tidligere artikel] henviser du til min artikel om [emne]. Jeg har lige lagt en ny artikel op om [nyt emne], måske kunne dette også være interessant for dig.

Pro tip: Tweet and @mention! To eller tre dage inden du laver dit pitch, tweeter du artiklen der indeholder dit link, og du husker selvfølgelig at @mention personen du er ved at kontakte i dit tweet.

3. Social proof: Linkbuilding gennem Social proof

Vi er alle lidt som en flok får: vi har brug for en hyrde til at lede os, og vi følger gerne blindt efter. Dette kan du bruge i din linkbuilding outreach.

Det er en af de faktorer der fungerer godt, hvis modtageren er lidt usikker.

Et af de bedste eksempler på at vi gør som flokken, stammer helt tilbage fra 1950’erne hvor amerikanske tv-serier brugte optaget grinelyde (dåselatter), der fik tv-seerne til at grine.

Det var så effektivt at det stadig bruges den dag i dag. Når andre griner, griner vi selv.

Du kender det sikkert også selv når du er på ferie og skal vælge restaurant. Valget står mellem to restauranter, den ene er helt tom mens den anden er næsten fuld – hvilken vælger du?

Dr. Robert Cialdini beskriver hvordan Social proof er en psykologisk tilgang, der minder din modtager om, at andre mennesker som ligner dem, også har godt følgende.

Hvordan skaffer du så links med Social Proof?

Præcis ligesom du skaffer kunder på din landingpage: Du bruger statements fra tilfredse kunder, eller nævner hvor mange der bruger dit produkt, følger dig på sociale medier, etc.

Eksempel: Som omtalt i: Finans, Børsen, New York Times etc.

Brug af anbefalinger som Social Proof

Du gør dette for at skabe troværdighed overfor kunderne, men det skaber også troværdighed i forholdet til dem der skal linke til dig. Så skal du bare sørger for at de kommer ind på din side, eller har været der i forvejen.

Social proof virker også utrolig godt hvis du har stort antal følgere på de sociale medier.

Note: Hvis ikke du har et stort antal følgere, så lav annoncering for din side og få flere følgere indenfor din målgruppe. Det vil alt i alt være en billig investering i forholdet til hvad linkbuilding koster af ressourcer og tid.

Brug de sociale medier til at dele deres indhold eller giv en personlige anbefaling af deres produkt. Når du deler noget så husk at @tagge personen eller virksomheden i opslaget.

Hvis vi vender tilbage til punkt 1 om gengældelse, så ved vi at folk er mere tilbøjelige til at give dig et link hvis du har gjort noget for dem tidligere.

På denne måde slår du derved to fluer med et smæk, du viser over for modtageren at du har en stor følgerskare og du gør dem en tjeneste.

Pro tip: Brug din Email-signatur til at vise hvor du ellers skriver og hvor mange følgere du har. Din email-signatur behøver ikke kun at være navn og links til sociale profiler. Brug din signatur til at vise dine omtaler eller seneste gæste indlæg.

Eksempel:

Linkbuilding outreach mail

Bemærk hvordan jeg ”tilfældigt” får name droppet at jeg tidligere har udgivet indhold på store autoritet-sites som Yahoo.com og About.com.

(I øvrigt hvis du vil læse mere om hvordan jeg fik et link fra Yahoo, så kan du læse casen her)

Skaf Links med et stort antal følgere på sociale medier

Det er også muligt at bruge din store sociale følgerskare som ekstra plus i en ”link-forhandling”. Alle der modtager din henvendelse vil stå med en ”what’s in it for me”-tanke, og hvis deres måltal er trafik vil et par delinger fra din store side have stor værdi for dem. Husk nu at du ikke må (eller bør) bruge delingerne som betaling, men bør bruge det som ekstra værdi til din ellers super fede artikel.

Dette kræver selvfølgelig også at du har mange følger og højt engagement på dine opslag, ellers har det slet ingen værdi for modtageren.

4.Liking: Linkbuilding gennem venner, netværk og folk der kan lide dig

Relationer er alt! Venner og familie kan – hvis du er heldig – hjælpe dig en smule, men lad os være ærlig, det er de færreste af os, der har familiemedlemmer der kan bidrage med værdifulde links.

Men at udvikle et stærkt (online) netværk i din industri, det har en kæmpe værdi.

Pro tip: Det er din egen industri, der deler dit indhold, ikke dine kunder. Laver du f.eks. guiden ”Sådan får du flere kunder i din restaurant” er der ikke nogen restauranter der vil dele den på deres side, eftersom deres besøgende ikke får nogen værdi af den deling.

Hvem linker så til dit indhold?

Inden du laver noget indhold som du vil have folk til at linke til, så undersøg grundigt hvilke typer af mennesker eller virksomheder, der både kunne have interesse for at dele dit indhold og har en hjemmeside hvor det er muligt for dem at linke fra.

Lav en liste over de folk som har muligheden og evt. også tidligere har delt indhold indenfor samme niche, og tag kontakt til dem.

At få netværk er nemt, fordi de fleste leder efter et stærkt netværk. De fleste kan findes på Facebook eller Linkedin, her kan du så finde de steder hvor de opsamler viden og er aktive, evt. en niche ”erfa” eller ”Den hårde kerne”-gruppe.

Meld dig ind i samme grupper(givet at de også vil have værdi for dig) og start med en helt simpel præsentation af dig selv og din side. Derefter er det bare at være aktiv og tilbringe værdi, så begynder netværket så småt at komme.

Du kan eksempelvis, bede om feedback, spørge andre til råds, eller dele et par af dine fede tips i grupperne. Dette giver dig den første kontakt, og så er det ”bare” at holde kontakten ved lige, komme med brugbare indspark, tips og feedback når de spørger efter det.

Tip: Kom i kontakt med ligesindede via Twitter, LinkedIn, fora, Facebook-grupper eller via branchespecifikke blogs – netværk er meget enkel i det 21. århundrede.

Du må dog aldrig bruge disse grupper og dit nye netværk som et RSS feed, hvor du primært bare deler dine egne blog posts! Som grundregel skal du holde dig helt fra at dele egne artikler – også selvom de er vildt gode. Del i stedet som indlæg skrevet i grupperne, da det ikke er selv promoverende på samme måde.

5. Authority: Brug autoritet til at skaffe links

Ligesom vi elsker at gå i flok, elsker vi at følge autoriteter og eksperter. Dette gælder selvfølgelig også indenfor linkbuilding, des mere autoritet du har som afsender des mere sandyndeligt er det at du får et link. Det er trods alt federe at linke til en autoritet end en ”tosse med en blog”.

Hvis ikke du har autoritet endnu, så kan du udnytte andres autoritet. Enten andre eksperter eller brands autoritet.

Du kan eksempelvis lave en stribe interviews med eksperter i din niche og pitche det som gæsteindlæg. Dette kommer muligvis til at give links til deres side og ikke til dig, men alt begyndelse er svært, og autoritet kommer ikke med det samme.

Pro tip: Måden du sikrer at links kommer til dig med denne metode, er at udgive en infographic med de bedste af rådene fra eksperten. Denne infographic bruger du herefter i din linkbuilding outreach, fx ved at udnytte taktikken fra Brian Deans Guestographic guide.

Outreach Email Template:

Hej Jesper

Jeg elsker dit indlæg omkring [nicheemne], jeg giver dig helt ret i [fremhæv en eller to gode pointer]

Jeg har lige lavet et interview med [eksperts navn] omkring [niche]. Er du interesseret i et gæsteindlæg omkring [Hvad eksperten siger]+[hvordan det giver værdi for Jespers kunder]

Ser frem til at høre fra dig.

Case: Interview med Scott Caseell

I 2012 modtog jeg denne besked via en af mine kontaktformularer:

Brug interviews som linkbuilding

De fleste af jer ved nok ikke hvem Scott Cassell er, men helt kort er han miljøforkæmper, der gennem sit lidt ekstreme personlighed har lavet et par dokumentarer omkring havet og dettes miljøproblemer. Han har fede historier om kampe med blæksprutter og krybskytter, i min optik en super fed fyr.

Det er ikke verdens bedste pitch, og havde jeg modtaget det i dag var der nok ikke kommet meget ud af det, men interviewet med Scott gav ham så meget troværdighed at dialogen gik videre, og der kom en artikel ud af det.

Brug autoritet fra brands til at skaffe dig links

Du kan også bruge autoritet fra de store brands. Dette gælder især i forbindelse med lanceringen af en ny service eller et nyt produkt.

Eksempelvis da Apple lanceret deres nye iWatch, kunne du have brugt denne store nyhed til at få en artikel ud.

Outreach Email Template: I forbindelse med lanceringen af [Brand A]’s[produkt X] har jeg lavet en komplet sammenligning med [Brand B]’s [produkt y]. I indlægget fremhæver jeg et par super fede fordele ved at købe den nye [produkt x] i forholdet til det ellers altid stabile [produkt y].

Hvis du er interesseret vil jeg meget gerne sende artiklen til dig.

Tip: Du kan skabe personlig autoritet ved at lave gæsteindlæg på forskellige nichesider, start lavt og arbejde dig langsomt op.

6. Scarcity: Linkbuilding gennem begrænset tilgængelighed

Vi vil altid have det vi ikke kan få, og ting der er begrænset er altid mere interessante end ting vi altid har mulighed for at købe.

Hvorfor tror du måske alle deal sites har en stor tidstæller på? Selvfølgelig for at tilskynde købet, før det er for sent…

Givet at du har et utrolig godt stykke content, kan du bruge dette i din linkbuilding outreach til at skaffe de virkelig gode links, de links som normalt ikke hænger på træerne.

Dette indhold kunne være en undersøgelse, en fed ”viral” video, en infografik, eller en rigtig god artikel.

Dette indhold pitcher du så til din mulige link kilde, dette kunne være en journalist/redaktør på et af de større danske nyhedsmedier. I pitched kan du give dem eksklusivt brugsret til materialet, eller chancen for at være de første til at komme med nyheden.

Gevinsten kommer når du opsætter den mente, at de skal have udgivet det indenfor et par dage, ellers vil du afsætte det til en anden side.

På denne måde giver du dem noget, og tager det derfra fra dem hvis de ikke handler hurtigt. Det gør at beslutningsprocessen bliver fremskyndet og sandsynligheden for et ’Ja’ stiger.

Outreach Email Template:

Hej Jens

Jeg elsker din artikel omkring [nicheemne], det er super relevant i forhold til [fremhæv relevans].

I forbindelse med lanceringen af [Brand A]’s[produkt X] har jeg lavet en komplet sammenligning med [Brand B]’s [produkt y]. I indlægget fremhæver jeg et par super fede fordele ved at købe den nye [produkt x] i forholdet til den ellers altid stabile [produkt y].

Er du interesseret i at udgive dette indlæg på din side?

Jeg vil ikke skynde på dig, men da [produkt x] lanceres i overmorgen, vil jeg gerne have svar inden [+1-2 dage] da jeg ellers vil afsætte artiklen til anden side.

Ser frem til at høre fra dig.

Case: Fridykningsbogen

I år blev jeg kontakte af Yannis, der lige havde skrevet en bog omkring fridykning, han tilbød mig en eksklusiv adgang til at læse og anmelde bogen. Jeg har medtaget hans mail her, da hans pitch er et af de bedste jeg længe har modtaget.

Få en bedre svarrate på din linkbuilding outreach

Yannis starter med et ”eksklusivt” emne, der får mig til at åbne mailen forholdsvis hurtigt. Jeg modtager daglig mange mails, og åbner ikke altid mails, fra personer jeg ikke kender, samme dag.

Yannis starter derefter med at booste mit ego, jeg elsker min egen side og det spiller han på.

Desuden fremhæver han en guide omkring Europa, dette er ikke en af de nyeste, så enten han har lavet lidt research og læst flere af mine artikler ellers har han nævnt en tilfældig guide. Jeg vælger at tro det første.

Han gør det uden links til selve artiklen, hvilket både kan være godt og skidt:

Godt: En mail virker mindre spammy uden links i begyndelsen.

Skidt: Hvis ikke jeg ikke kunne huske artiklen, ville dette pitch falde meget til jorden.

Dernæst kommer han med et godt tilbud om en eksklusiv aftale, hvilket klart gør tilbudet mere tiltalende. Hans tilbud lyder til at være oprigtigt eksklusivt da han beder mig svare inden for en uge – i min optik et fair krav, da han selvfølgelig vil give det til andre sider, hvis jeg ikke ønsker at omtale han bog.

Hans pitch blev afslået fordi det ikke passer overens med min målgruppe og derved ville artiklen ikke få det vilde antal læsere vs. den arbejdsopgave der ville være i at læse og anmelde bogen. Selvom hans ”begrænset tilgængelighed” af indhold ikke gav noget link, så gjorde det at jeg skrev tilbage til ham med det samme og forklarede ham hvorfor jeg ikke var interesseret og hvilke side jeg kunne forestille mig ville omtale hans bog. Dette gjorde jeg fordi han virkede oprigtig og kom med et godt tilbud i et godt pitch.

Pro tip: Research er alt. Du kan have et nok så godt tilbud, men hvis ikke det ligner (eller er bedre end) indhold siden normalt udgiver, så kommer det højest sandsynligt ikke online. Lav din research lige så godt som du laver dit indhold, så undgår du at lave pitch til sider som alligevel aldrig kommer til at udgive dit indhold.

Hvilke metoder virker så bedst til at give links?

Der findes selvfølgelig utallige måder at overtale folk på, og det bedste er at teste de forskellige metoder og tilpasse de mails du får flest svar med. Nogen foretrækker at sende links i den første mail, andre vil ikke gøre det – det er en svær balance og vigtigst af alt er at du ikke virker for spammy.

Helt generelt virker linkbuilding outreach bedst hvis du har godt indhold og laver noget grundigt research inden du skriver til modtageren. Som minimum skal du kende navnet på den person du skriver til, men det skader ikke at kende mere til deres forretning og deres mål med sitet.

Husk ingen modtagere er ens, så metoden kan aldrig være helt den samme, men med tiden vil du finde en god formel der giver en god svarrate og i sidste ende giver gode links.

Tak fordi du læste med og held og lykke med dit link arbejde i 2016!

Du kan lide hvad du læser?

Måske du kender andre som også kan lide det...? Vi vil elske dig, hvis du deler med dem!