Vidste du, at 90% af dine kunder læser anmeldelser på nettet om dig og/eller din virksomhed, inden de køber noget af dig.

Og hvis det de læser, får dannet et negativt billede af virksomheden, vil 4 ud af 5 vælge en anden udbyder.

Seriøst, 4 ud af 5!

Det siger lidt om hvor vigtigt det er, at have styr på dine anmeldelser, både de positive og især de negative.

Desuden siger 88%, at de stoler lige så meget på online anmeldelser, som de gør på en personlig anbefaling.

Anmeldeser er hvad din mor taler om

Så helt kort:

Hvad er review marketing?

Review marketing eller ‘anmeldelses marketing’ (som det nok bør kaldes på dansk) er helt simpelt, at bruge dine glade kunder til, at promovere din virksomhed.

Review marketing, er når du aktivt arbejder med at få flere anmeldelser til din virksomhed og aktivt arbejder med at bruge disse anmeldelser til at fremme din virksomhed og dit salg.

Hvad er værdien af anmeldelser

Det er svært at sætte en præcis værdi på anmeldelser, og det kommer meget an på branche, produkt, og mange andre elementer. Alligevel, har jeg samlet lidt data, som du kan se på:

  • 57% af forbrugere vil bruge en virksomhed med en samlet anmeldelse score på 3 stjerner

Hvor

Så:

Hvis du rykker din virksomhed fra 3 til 4 stjerner, så er der en mulig 37% forøgelse.

37%! PÅ én ekstra stjerne.

Så det kan godt være, at reviews kan virke lidt farlige, og de kan være svære at overskue, men alt i alt, så har din virksomhed brug for dem.

Facts:
97% af forbrugerne bruger reviews til at finde lokale forretninger.

88% stoler lige så meget på en online anmeldelse, som på en personlig anbefaling.

Dine kunder bruger online anmeldelser til, at se hvem de skal handle hos – og derfor giver det værdi for din forretning.

Derudover kan anmeldelser øge din SEO og være et godt element af Social Proff. Anmeldelser giver mere og bedre synlighed i Google, og Google MyBusiness er også den perfekte platform at vise anmeldelser på, hvilket direkte afleder til en bedre local SEO.

Så, nu er spørgsmålet så, hvordan skaffer du flere reviews og hvordan kommer du i gang med aktivt at arbejde med review marketing, og hvordan håndterer du de anmeldelser du allerede har, både de positive og negative.

Se her:

Hvordan skaber du flere reviews

Det er så simpelt: Spørg dem om de vil give dig en anmeldelse.

70 % af tilfredse kunder vil give dig en anmeldelse hvis de bliver bedt om det.

Så ja, du skal rent faktisk bede om anmeldelser for at få dem.

Det kan gøres på flere måder:

  • En personlig mail til dine kunder – Det virker rigtig godt!
  • Et opkald efter købet – Det virker rigtig godt ved store produkter, men knapt så godt med små køb.
Fun Hack til webshops: Skriv et personligt brev til dine kunder, enten som vedlæg til selve pakken eller som brev sendt efter pakken er modtaget.

Hvis du har tid til at gøre det manuelt, så gør det sådan.

Hvis ikke – og hvis du skal have en skalerbar andmeldes strategi, så skal du have en automatisk løsning, der sender en skarp og personaliseret mail til alle dine kunder.

En god review-tjeneste giver dig mulighed for, at skrive til dine kunder og spørge dem om, de vil skrive en anmeldelse efter deres oplevelse med virksomheden.

Et par dage efter deres køb eller bestilling, modtager de en mail, der beder dem anmelde dig på Trustpilot eller lignende tjenester.

Du kender dem sikkert godt, de ser nogenlunde sådan ud:

En standard review mail

Det er et numbers game, en procentdel af dine kunder vil læse mailen og giver dig en anmeldese.

Det hjælper altid at skrive en god og personlig mails, der passer til din målgruppe. Jeg er personligt helt vild med denne Fra TradeGecko:

God review template

Har du en god mail, der virker til at få de rigtig gode anmeldeser, så del den her

Så, nu undrer du dig nok, “… men vil jeg ikke også opmuntre til negative anmeldelser også?

Godt spørgsmål – og jo det vil du.

En standard mail, der beder om anmeldelser fra alle dine kunder – før du er sikker på om de er glade og tilfredse – vil også skabe 1, 2 eller 3 stjerners anmeldelser.

Så, hvordan løser du det?

Du giver god kundeservice og har et godt produkt.

Og, en kunde der er utilfreds, bør du afhjælpe deres problemer. Løs deres klager, og gør dem til tilfredse kunder!

Det er den nemmeste måde at undgå de negative anmeldelser på!

De fleste utilfredse kunder ønsker bare at blive hørt – de ønsker ikke at ødelægge din virksomhed.

Så hør på dem!

Undersøg sagen, tjek med den/de ansvarlige medarbejdere i virksomheden, og svar anmeldelsen.

Svaret skal være roligt, beklagende, forstående og du må meget gerne tilbyd at løse problemet for dem. Du skal aldrig begynde at diskutere hvem der har ret, eller komme ind på hvad der “i virkligheden” skete. Du kan ikke ændre på hvordan de har oplevet situationen/købet, men du kan vise at I går op i glade kunder og tilbyde at løse deres situation eller fremtidige ligende situationer.

Det er ikke sikkert, at du skaber en god anmeldelse, men dette kan oftest gøre at kunden ikke laver en negativ anmeldelse!

Så simpelt!

Få flere til at anmelde dig

Overveje at tilbyde dine kunder en belønning for en anmeldelse. Du kan tilbyde dine kunder et gavekort eller lignende for at skrive en anmeldelse. Ellers kan det være så simpelt, som at de deltager i en konkurrence, hvor alle der anmelder virksomheden har mulighed for at vinde.

Tilbyd et gavekort for en anmeldelse

Det er ikke alle anmeldelsesplatforme, der tillader belønning, men dine kunder vil være mere tilbøjelige til at hjælpe dig, hvis du belønner dem for deres tid.

Hack til store ordre:
Sælger du et komplekst produkt, så følg op på kunden:
Ring, spørg ind til om de er glade for købet, om de er sikre på hvordan det bruges, ellers hjælp dem. Hvis det er lokale kunder, invitere dem ned i butikken så du kan hjælpe dem igang. Når de er glade, kan du spørge ind til feedback og en anmeldelse hvis de er glade og tilfredse.

Hvordan håndtere du anmeldelser

Svar alle, både gode og dårlige anmeldelser!

Ikke alle kunder vil have en positiv oplevelse med din virksomhed. Uanset hvor meget du forsøger, kan du simpelthen ikke sikre dig at alle vil have en perfekt oplevelse.

Det kan lyde som noget, din terapeut vil sige, men husk: du kan kun styre dit svar.

Så sørg for at svare alle!

Kunder, der efterlader negative kommentarer, er bare mennesker. De kan muligvis virke irriterende lige nu, men de har bare haft en dårlig oplevelse og nu ønsker de at blive hørt og få rettet op på fejlen.

Ved at reagere hurtigt, sikre du at de ved, at deres input betyder noget! Det kan være nok til at få dem til at ændre deres anmeldelse eller i det mindste ikke skriver flere negative anmeldelser på andre anmeldelsestjenester.

Skal jeg også svare alle de positive anmeldelser?

ja, tænk på dine positive kommentarer på præcis samme måde som de negative.

De har brugt tid på dig og dit firma, og derfor skal du bruge tid på dem.

Dine kunder bliver glade, når de ser, at du bruger tid på at takke dem personligt.

Og endnu vigtigere:

Dine svar på anmeldelser bliver også set af nye kunder, og de viser at du går op i dine kunder.

Dit korte og høflige svar viser:

  • At du tager feedback seriøst
  • At du går op i dine kunder
  • At der er et menneske bag virksomheden

Alt dette vil sandsynligvis have indflydelse, når potentielle nye kunder overvejer om de skal købe noget hos dig.

Brug positive (og negative) anmeldelser til din fordel

En af de helt indlysende effekter ved aktivt at arbejde med Review marketing, er at du begynder at akkumulere en stor mængde anmeldelser.

De negative anmeldelser, bruger du til at lære, hvad du kan gøre bedre. Ingen ønsker negative anmeldelser, men jo mere konstruktive feedback du får, desto mere kan du forbedre dig, dine tjenester eller dit produkt. Derfor gør det heller ikke noget, hvis du ringer til dine utilfredse kunder, men gør det ikke med tanken om at få fjernet den negative anmeldelse, men derimod at få feedback og blive bedre.

Og forhåbentlig er flertallet af dine anmeldelser 4 og 5 stjerner!

Ved at spørge dine tilfredse kunder om anmeldelser, vil du også sikre en større andel positive anmeldelser og det vil generelt vise et bedre billede af din virksomhed. Kan du huske forskellen mellem virksomhed med 3 stjerner og en med 4 stjernes?

Du kan bruge disse positive anmeldelser, som kundeudtalelser i dit salgsmateriale eller som en løbende opdateret liste over “glade kunder” på din hjemmeside.

Det er den slags sociale troværdighed eller “social proof”, der virker og skaber mere forretning! Win-win.